Strona Główna ˇ FORUM ˇ Galeria ˇ Linki ˇ Kontakt ˇ Szukaj ˇ Wtorek, Październik 20, 2020
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Zagłosuj na nas
Historia
Imprezy
Kolejpolska.pl w Facebook


Nawigacja
FORUM
Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku
Gnieźnieńskie Stowarzyszenie Sympatyków Kolei „Gn2”
Kujawsko-Pomorska Galeria Kolejowa
Galeria
Szukaj

Rozkład Jazdy
PKP
Deutche Bahn
České dráhy

Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej serdecznie zaprasza na 3 września 201

KONTAKT
kolejpolska@wp.pl
Na Forum
Najnowsze Tematy
Materac do łóżka
Witam
Wybór materaca
tricks for submittin...
information on copin...
Najciekawsze Tematy
CIEKAWOSTKI [150]
SU45 w IC [133]
Przecieki 2009/2010 [118]
Zestawienie skład... [112]
Poc. "Hańcza" [96]
Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 245
Najnowszy Użytkownik: freds
Sonda
Czy minister Nowak wyprowadzi kolej na prostą??
Tak
Nie
Nie wiem

Zdjęcia

Darek

Kamil

Bredix

WSPÓŁPRACA

Tłumaczenie strony
Zobacz Temat
KOLEJ POLSKA newsy, fotki, informacje, forum | Hyde Park | Off Topic
Autor Cichowska Kolejka Parkowa
kamil
Moderator

Avatar Użytkownika

Postów: 1046
Miejscowość: Białystok
Data rejestracji: 06.10.09
Dodane dnia 21-12-2009 16:45:19
Cichowska kolejka parkowa

Krótka historia powstania...
Dwóch entuzjastów kolejnictwa r11; Tadeusz Popiel i Roman Witkowski jesienią 1983 r. penetrowali różne zakłady przemysłowe Polski w poszukiwaniu ciekawych parowozów. Będąc na Kujawach zauroczeni byli dużą ilością sprawnych jeszcze maszyn w cukrowniach Brześć Kuj., Kruszwica i Dobre Aleksandrowskie.
Prawdziwy rarytas odkryli jednak nie na torach a w.....stodole gospodarza który skrzętnie przechowywał miniaturę angielskiego parowozu serii Atlantic z 1937 r. Parowóz znajdował się w opłakanym stanie r11; był pordzewiały, brakowało wielu detali oprzyrządowania i wyposażenia ale po wstępnych oględzinach nadawał się jeszcze do odbudowy. Tylko jak zrekonstruować taki unikat skoro w tamtych latach brakowało najzwyklejszego papieru toaletowego a benzyna reglamentowana była na kartki ! Mimo wszystko wkrótce zapadła decyzja żeby maszynę odkupić i wyremontować. Parowozik odbył wtedy długą drogę w wagonie bagażowym po torach do Gdańska a po kilku miesiącach trafił do Gliwic gdzie rozpoczęła się jego mozolna rekonstrukcja. Obaj miłośnicy kolei przez dwa lata każdą wolną chwilę poświęcali Atlanticowi r11; trzeba było dorabiać uszkodzone bądź brakujące elementy, szperać po złomowcach i wykazać dużo inicjatywy. Niektóre części zamówione zostały w Szwajcarii, odporny na wysokie temperatury lakier przybył z Wielkiej Brytanii. Dzięki kilku ludziom dobrej woli, którzy włączyli się do pomocy, powoli maszyna odzyskiwała swój pierwotny wygląd i stan techniczny. Równocześnie powstały projekty dwóch wagoników które wkrótce wdrożone zostały do budowy. Pierwsze próbne jazdy przeprowadzone jesienią 1985 r. udowodniły że parowóz jest w pełni sprawny technicznie i może być zaczątkiem do budowy kolei parkowej. Wtedy rozpoczęły się żmudne poszukiwania odpowiedniego terenu dla kolejki, odwiedziliśmy różne parki na Śląsku ale nigdzie nie znaleźliśmy odpowiedniego klimatu. Dodatkową trudność stanowiły obowiązujące wówczas przepisy które wręcz uniemożliwiały zarejestrowanie parowozu osobom prywatnym.
W latach 90. przy skansenie Rudy Raciborskie powstało miniaturowe torowisko gdzie nasz Atlantic od czasu do czasu mógł być nieoficjalnie zaprezentowany publiczności. Z czasem przybywało eksponatów gromadzonych na Śląsku: różne małe maszyny parowe, unikalna ciężarówka radziecka Gaz, lokomotywka spalinowa oraz wybudowane dwa wagoniki. Wreszcie w 2003 r. rozpoczęto intensywne poszukiwania właściwego terenu pod budowę pierwszej w Polsce miniaturowej kolejki parkowej. Jesienią 2004 r. w sukurs przyszedł burmistrz Krzywinia który jako pierwszy poważnie zainteresował się naszym projektem i postanowił udostępnić zaniedbany park oraz obiekty byłego PGR-u w Cichowie. Tymczasem w warsztatach w Gliwicach powstawała drezyna i lokomotywa spalinowa MLs 01 która posiada wiele elementów sprzed 1939 r. W założeniach była budowa dwóch kolei: na szerokość toru 241 mm (dla dorosłych) i 127 mm dla dzieci. Wiosną 2005 r. uprzątnięty został park i rozpoczęła się budowa torowiska które pochodzi z różnych zlikwidowanych kolei tartacznych i cegielnianych z kilku regionów Polski. Tu powstała też cała infrastruktura kolejowa r11; warsztat, wieża ciśnień, obrotnica, punkt nawęglania parowozu i prowizoryczna parowozownia. Budynek PGR został zagospodarowany i w najbliższym czasie będzie w nim utworzone mini - muzeum techniki gdzie wyeksponujemy różne unikalne maszyny, stare rowery, motocykle i inne urządzenia. W 2006 r. powstały miniaturowe wagoniki-koleby, zakłady remontowe w Połańcu wykonały naprawę główną kotła Atlantica a zaprzyjaźniony modelarz z Gdyni rozpoczął budowę 5 rdużychr1; wagonów osobowych. Wiosną 2007 r. uzupełniony został układ torowy i dokonano odbioru technicznego parowozu który ostatecznie uzyskał dokumenty dopuszczające go do eksploatacji. Oficjalne otwarcie kolejki nastąpiło w dniu 2 czerwca 2007 r.

Redaktor: Marek Górniaczyk
02.12.2008.

Tekst sprzed roku. Ale mnie najbardziej zadzwił rozstaw torów 127mm smileysmileysmiley
Wyślij Prywatną Wiadomość
Skocz do Forum:
METRO
Metro Warszawskie
Strona niekomercyjna. Wszelkie treści publikowane przez użytkowników nie są zdaniem publicznym administracji.

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie | okazjanazakupy.pl