Strona Główna ˇ FORUM ˇ Galeria ˇ Linki ˇ Kontakt ˇ Szukaj ˇ Czwartek, Styczeń 24, 2019
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Zagłosuj na nas
Historia
Imprezy
Kolejpolska.pl w Facebook


Nawigacja
FORUM
Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku
Gnieźnieńskie Stowarzyszenie Sympatyków Kolei „Gn2”
Kujawsko-Pomorska Galeria Kolejowa
Galeria
Szukaj

Rozkład Jazdy
PKP
Deutche Bahn
České dráhy

Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej serdecznie zaprasza na 3 września 201

KONTAKT
kolejpolska@wp.pl
Na Forum
Najnowsze Tematy
Witam
selecting the best c...
the most effective a...
reliable ways of cus...
CIEKAWOSTKI
Najciekawsze Tematy
CIEKAWOSTKI [150]
SU45 w IC [133]
Przecieki 2009/2010 [118]
Zestawienie skład... [112]
Poc. "Hańcza" [96]
Online
Gości Online: 2
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 243
Najnowszy Użytkownik: Kopar
Sonda
Czy minister Nowak wyprowadzi kolej na prostą??
Tak
Nie
Nie wiem

Zdjęcia

Darek

Kamil

Bredix

WSPÓŁPRACA

Tłumaczenie strony
Historia linii z Suwałk do Szostakowa (Šeštokai)

Coraz głośniejsza staje się idea modernizacji linii kolejowej nazwanej Rail Baltica, która połączy stolice 5 państw położonych nad Morzem Bałtyckim. Pomiędzy Polską a Litwą przebiegnie ona odcinkiem położonym pomiędzy Suwałkami i Szostakowem i dlatego dzisiaj chcielibyśmy przybliżyć naszym czytelnikom historię jej powstania. Linia ta powstała jako część tak zwanej Kolei Zaniemeńskiej. Była zbudowana przez rosyjską armię i została zaprojektowana głównie do celów wojskowych. Ponieważ w Suwałkach istniały duże koszary władze chciały stworzyć dogodne połączenie kolejowe z linią warszawsko- petersburską. Szlak zaprojektowano przez Trakiszki- Szostaków- Olitę i Warenę, gdzie połączył się z torami do Petersburga. Drugim odcinkiem tej linii było połączenie do Grodna przez Augustów, skąd właśnie w dniu 17 grudnia 1897 roku przybył do Suwałk pierwszy pociąg. Linia została wybudowana w latach 1896- 1898. Niestety, odcinek północny kolei zaniemeńskiej nie miał zbyt wielkiego szczęścia i funkcjonował zaledwie 20 lat. Już w roku 1918 po odzyskaniu niepodległości przez Polskę zerwane stosunki dyplomatyczne z Republiką Litwy spowodowały, że granica polsko-litewska zamknęła możliwość korzystania z odcinka torów kolejowych Suwałki - Orany. Pociągi z Suwałk docierały tylko do Trakiszek a od strony północnej ruch był całkowicie wstrzymany. Odcinek z Mockavy do Oran nie był bowiem połączony z pozostałą siecią kolei litewskich. Ten stan rzeczy zmienił się dopiero w roku 1924 kiedy to wybudowano łącznicę z Szostakowa do Kozłowej Rudy (stacja na linii magistralnej Wilno- Kaliningrad) i wówczas pociągiem z Mockavy można było już dojechać do ówczesnej stolicy- Kowna. Woli przywrócenia połączeń nie było także po II wojnie światowej, kiedy to Litwa została częścią ZSRR i nasze państwa zostały odgrodzone żelazną kurtyną. Tory na odcinku Trakiszki- Mockava zostały zasypane piachem a pociągi osobowe z Suwałk nadal dojeżdżały tylko do Trakiszek. Ponowne otwarcie linii na odcinku Suwałki- Szestokai nastąpiło, w co trudno uwierzyć, dopiero 7 lipca 1992 roku a więc 74 lata po zawieszeniu połączeń. Właśnie wtedy zaczął jeździć tędy międzynarodowy pociąg pospieszny "Balti" do Rygi i Tallina (z przesiadką w Šeštokai do składu szerokotorowego). Podobnie stało się z późniejszym bezpośrednim nocnym pociągiem Warszawa Zachodnia - Wilno (i pomyśleć że kiedyś była to wewnętrzna relacja PKP prowadząca dwukrotnie krótszą drogą przez Grodno...) korzystającym już z automatycznego systemu samoczynnej zmiany rozstawu kół na punkcie granicznym Mockava. System ten- SUW 2000 jest całkowicie polskiej konstrukcji i został tam zainstalowany i uruchomiony w 2000 r. Po kilku latach funkcjonowania pociąg ten został zastąpiony autobusem, który teraz nie zajeżdża nawet na stację w Suwałkach. Aktualnie po tej trasie kursuje tylko jedna para pociągów dziennie. Z Warszawy Zachodniej do Szostakowa dojeżdża pociąg pośpieszny "Hańcza". Dalej podróż można kontynuować litewskim składem spalinowym, który prowadzi wagony bezprzedziałowe klasy 2 i 3 a odcinek do Wilna liczący 194 km pokonuje w 2,5 godziny. W przyszłości linia Suwałki- Sestokai stać się ma częścią międzynarodowej linii kolejowej z Warszawy do Helsinek. Niestety, w chwili obecnej pogrążona w kryzysie Litwa zastopowała nieco realizację projektu i z ambitnych planów pozostały jedynie strzępy. Koleje Litewskie budowę nowego szlaku o rozstawie szyn 1435 mm planują jedynie do stacji Mariampol. Pozostały odcinek o rozstawie 1520 mm biegnący przez terytorium Litwy będzie zmodernizowany. Całość prac w tym etapie ma zakończyć się do roku 2015. Foto: Marecki. Więcej foto z linii Mockava-Kowno. Marecki- Kamil

METRO
Metro Warszawskie
Strona niekomercyjna. Wszelkie treści publikowane przez użytkowników nie są zdaniem publicznym administracji.

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie | okazjanazakupy.pl